Kolejne rekordy na wyremontowanym niedawno Kanale Sueskim

Kolejne rekordy na rozbudowanym w tym roku Kanale Sueskim

Kolejne rekordy na wyremontowanym niedawno Kanale SueskimMorski transport należy do najbardziej zyskownych, lecz i tak bardzo duże znaczenie ma w nim trasa, jaką należy przebyć. Dzisiaj większość zagranicznego handlu jest prowadzona między krajami azjatyckimi a Europą oraz Ameryką, a niezwykle ważną rolę w nim ma Kanał Sueski, który łączy wody Morza Śródziemnego z Morzem Czerwony. Może on obecnie zaproponować najszybszą trasę między Azją i Europą, dzięki temu, że nie trzeba opływać całej Afryki zmniejsza przeciętną podróż o dwa tygodnie. Już w chwili obecnej przez ten kanał przepływa prawie pięćdziesiąt statków dziennie, co daje siedem procent w światowym transporcie morskim. Zarządzający kanałem, to znaczy egipski rząd ma w planach, że za następną dekadę ta ilość się podwoi, a co za tym idzie sporemu powiększeniu ulegnie całościowy udział tego przejścia morskiego w światowym handlu. Analogiczne założenia dotyczą ewentualnych zysków, jakie powinno dać działanie kanału. Rządowi specjaliści mówią nawet o 13 miliardach dolarów, w takie wyliczenia jednak nie bardzo chce wierzyć spora część ekonomistów.

Tak dalekosiężne plany biorą się z otworzenia nowej nitki kanału, co miało miejsce w sierpniu tego roku. Nowa nitka została wybudowana równolegle do starego kanału, dzięki czemu jest dziś możliwy ruch w dwie strony, bez konieczności długiego oczekiwania na swoją kolej. Długość kanału wynosi 35 kilometrów, a powstał w szybkim tempie, bo w czasie jednego roku. Początkowo zakładano jego budowę na trzy razy więcej, jednak ponad 40 tysięcy pracowników robiących podczas jego budowy przyczyniło się do znacznego przyspieszenia inwestycji. Dzisiaj droga kanałem będzie trwała jedenaście godzin, więc jest to dużo mniej niż przed uruchomieniem drugiej przeprawy. Kanał już dziś bije kolejne rekordy, jeżeli chodzi o ilość obsługiwanych okrętów. 9 września przeprawiło się nim 70 jednostek o całkowitej nośności 4 mln ton, co jest obecnie wyśrubowanym rekordem. Rekordy także się zwiększają jeśli chodzi o wielkość wpływających statków, zarówno od południa jak i od północy na razie największymi jednostkami są kontenerowce mające wyporność 200 tysięcy ton.