Najogromniejszy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Najogromniejszy kontenerowiec w dziejach gdyńskiego portu.

05 czerwca 2015 roku rankiem do nabrzeża BCT przybił MSC Charleston – największy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu. Szacujący ponad 320 metrów statek jest jednocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory obsługiwano w Gdyni.

MSC Charleston zrealizowany został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność niespełna 8100 TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, ówczesny rekordzista, również ładowany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5 762 TEU. Jednocześnie, statek o rozciągłości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z największych, które do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i zostanie w porcie przez około dobę. W tym okresie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek wyruszy w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.

Odwiedziny tak znaczącego kontenerowca to następny dowód na to, że wbrew wahań rynkowych non stop jest zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni kontenerowców dalekomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Planowane na następne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz zwiększenie głębokości kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługiwanie statków o kubaturze do 12-13 tys. TEU – a więc takich, które ustanawiają trzon dzisiejszej flotylli kontenerowców pełnomorskich.

BCT Gdynia z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z najogromniejszych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wielkości terminalem kontenerowym w naszym kraju. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Najlepszy wynik w obsłudze kontenerów odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Jednoroczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a możliwa wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Przedsiębiorstwo angażuje teraz 300 pracowników i monitoruje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w należytej formie finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT wyznacza korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje stanowczą większą część ładunków skonteneryzowanych w relacjach morskich w Polsce.

źródło BCT